Reklam365 får ny ägare

Anders Westermark VD Norran samt Mikael Lindgren, VD Reklam365. Foto: Daniel Holmgren / Cre8 Photo

Anders Westermark VD Norran samt Mikael Lindgren, VD Reklam365.
Foto: Daniel Holmgren / Cre8 Photo

 

Pressmeddelande 2017-08-16

Norran satsar på Norrbotten - köper Reklam365

Koncernen Norra Västerbotten Tidningsaktiebolag storsatsar i den digitala världen och kliver in på Norrbottens mediemarknad i och med köpet av Reklam365. Förvärvet sker genom dotterbolaget Grit Media AB.

Norran-koncernen har, som det officiella namnet antyder, historiskt verkat i de norra delarna av Västerbotten. Under de senaste tio åren har dock de geografiska gränserna på mediamarknaden allt mer suddats ut i konsekvens av digitaliseringen och öppnat upp för såväl nya risker som möjligheter.

I Norrbotten har Reklam365 parallellt vuxit från att sälja reklam i bland annat radio och på flygplatser till att genom samarbeten med United Screens och Schibsted nu även förmedla annonser på exempelvis YouTube, Aftonbladet och Svd.se.

Nu gör bolagen gemensam sak, när Norrans dotterbolag Grit Media AB köper Reklam365 från de tidigare ägarna. Därmed tar Norran alltså också ett historiskt kliv in på den norrbottniska marknaden.

– I och med detta tar Grit Media en unik position, ödmjukt antar vi utmaningen att med vår omfattande portfölj, kunskap och långa värdekedja bli kundens förstaval. Det uppnår vi genom lyhördhet för kundens behov, kunskap och målmedvetenhet. Vi kommer att utöka produktportföljen i Reklam365. Tärningen är kastad, säger Ludwig Olofsson, vd Grit Media.

– Vi har imponerats av Reklam365:s utveckling. De har inte bara hängt med i marknadens utveckling utan också drivit på den. Bolaget är inte längre en uppstickare, men har fortfarande stor utvecklingspotential och passar perfekt in i den rörelse vi påbörjat, berättar Anders Westermark, vd för Norran.

I och med köpet lämnar Mikael Lindgren under hösten sin tjänst som vd för Reklam365. Han ersätts då av den tidigare projektledaren Mats Ohlsson, men arbetar vidare med bolagets utveckling på konsultbasis.

– Det har varit en rolig resa som nu tar ytterligare fart. Vi ville ta en ledande position i Norrbotten och har på relativt kort tid lyckats med det. Det känns bra att sälja till en köpare som har samma höga målsättning som vi, berättar Mikael Lindgren.

– Reklam365 har haft god tillväxt under flera år och går mot ett rekordår. Under första halvan av 2017 har vi exempelvis dubblat försäljningen jämfört med samma period 2016. Genom att sälja nu ger vi den nya ägaren bästa möjliga förutsättningar att fortsätta utvecklingen och ta fler andelar på en växande marknad, berättar Johan Larsson, som i och med försäljningen lämnar posten som ordförande i bolaget.

Övriga delägare och anställda i Reklam365 arbetar vidare även under de nya ägarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Lindgren, vd för Reklam365, Tel: 070 - 699 76 63
Ludwig Olofsson, vd för Grit Media, Tel: 070 – 310 51 80
Anders Westermark, vd för Norran Tel: 070 - 575 33 69

Fakta om Grit Media

Etablerat: 2017
Antal medarbetare: 6
Kontor: Skellefteå och Umeå
Produkter och tjänster: Google Adwords, sökmotoroptimering (SEO), Programmatisk bannerannonsering, e- postmarknadsföring, mätning och analys, marketing automation, digitala skyltar.
Beskrivning: En norrländsk marknadsföringsbyrå med digital spetskompetens, databasbaserade verktyg och kundfokus.
Webb: gritmedia.se

Fakta om Reklam365

Etablerat: 2012
Antal medarbetare: 7
Kontor: Luleå
Produkter och tjänster: Bannerannonsering, Youtube-marknadsföring, radioreklam, inomhusreklam, utomhusreklam, flygplatsreklam, webbproduktion, produktionsbyrå, rådgivning.
Beskrivning: Digitalt mediehus som finns där kundernas kunder finns. Erbjuder primärt produkter och tjänster till företag och organisationer i Norrbotten som har behov av lokal, nationell eller global marknadsföring.
Webb: reklam365.se

ADRESS

Reklam 365 i Sverige AB
Kungsgatan 8B
972 34 Luleå

KONTAKT

Telefon 0920 - 52 65 00 
info@reklam365.se

EN DEL AV GRIT MEDIA